Protocollen
Algemeen
De Ireneschool volgt nu voor het derde jaar het invoeringstraject PBS (positive behaviour support). PBS biedt een kader met gedrgsverwachtingen, regels, beloningen en consquenties.Ons sociale veiligheidsbeleid is op deze methode gebaseerd.
Aan het eind van dit schooljaar willen we een gecertificeerde PBS-school zijn.
Zie PBS veiligheidsbeleid
Gedragsprotocol
De zorg voor de leerlingen en een goed schoolklimaat is terug te vinden in ons gedragsprotocol. Dit gedragsprotocol is opgesteld door directie en team en goedgekeurd door ouders uit de Ouderraad en de Medezeggenschapsraad en het bestuur.
Protocol Schorsing en Verwijdering
Het protocol treedt in werking als er sprake is van ernstig ongewenst gedrag door een leerling, waarbij psychisch en of lichamelijk letsel aan derden is toegebracht. Wij sluiten niemand buiten en gaan pas over tot deze maatregelen als een leerling zichzelf buiten sluit. Er worden 3 vormen van maatregelen genomen:
- Time-out
- Schorsing
- Verwijdering
Zie Protocol Schorsing en Verwijdering
Schoolregels
Bij het gedragsprotocol behoort een aantal regels. Deze regels zijn terug te vinden in alle groepen. Aan het begin van het schooljaar worden deze regels besproken. Elke week staat een (PBS) regel centraal. De regels komen ook elke week op de schoolapp.
Kapstokregels
Een praktisch uitwerking van de regels is vastgelegd in de vier kapstokregels:
-Voor groot en klein zullen we aardig zijn.
-We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken voor morgen.
-De school is wandelgebied, daarbuiten hoeft het lekker niet.
-Praat zacht en op een rustige manier, dan kan iedereen werken met veel plezier.
De kapstokregels zijn gebaseerd op onze waarden: respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. De waarden van PBS zijn zichtbaar in de drie poppetjes.
Schoolbrede aanpak
Aan het begin van het schooljaar zal extra aandacht besteed worden aan het omgaan met elkaar en de sfeer in de klas. Ook zullen in deze week met de kinderen de afspraken en regels voor de groep worden opgesteld en geoefend. De methode PBS helpt ons om de regels in een kader te plaatsen.
Medicijnprotocol
Voor het toedienen van medicijnen op school hanteren wij een protocol.
Meldcode huiselijk geweld
De wet ‘meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ is per 1 juli 2013 ingegaan. In het wetsvoorstel staat dat een meldcode verplicht is voor onder andere de sector onderwijs. De meldcode is een stappenplan. De leerkrachten kunnen dit stappenplan volgen als zij vermoeden dat de thuissituatie van een kind onveilig is.
Op de Prinses Ireneschool werken we met de meldcode, omdat het belangrijk is dat we met elkaar alert zijn en goed kunnen handelen in geval van een onveilige thuissituatie van een kind. Ons doel is in dergelijke situaties altijd om het kind en de opvoeders te helpen om de thuissituatie voor beide partijen weer fijn en veilig te maken.
Vertrouwenspersoon / contactpersoon
Juf Jeannette van Eersel ( groep 3) en juf Alexandra Bouwen (groep 3) zijn vertrouwenspersonen bij ons op school voor de kinderen, leerkrachten en de ouders.
Dyslexie
Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen bij het aanleren en toepassen van het lezen en/of spellen. Op de Prinses Ireneschool streven wij er naar om op een zo jong mogelijke leeftijd te ontdekken of een kind een achterstand ontwikkelt bij het lezen en/of spellen. Om dit te weten zullen de leerkrachten de lees- en spellingsontwikkeling goed volgen.
Groep 1/2
In de kleutergroepen wordt de taalontwikkeling van de kinderen gevolgd door middel van observatie-items uit ”Kijk”, ons registratiesysteem voor de kleutergroepen. Eén van de signalen kan zijn dat het kind moeite heeft om willekeurige reeksen te onthouden, bijvoorbeeld de dagen van de week, kleurennamen, namen van kinderen uit de klas. Komen we eventuele signalen die kunnen duiden op dyslexie op het spoor, dan krijgt het betreffende kind spelenderwijs gerichte aandacht. Dit wordt besproken met de ouders en vermeld in ons leerlingvolgsysteem, zodat leerkrachten van latere groepen hiervan op de hoogte zijn.
Groep 3
De kinderen in groep 3 volgen de methode ”Lijn 3”. In deze methode zijn regelmatig toetsmomenten opgenomen om de ontwikkelingen van het kind te volgen. Daarnaast nemen wij ook de toetsen af van het “Protocol Leesproblemen en Dyslexie”, o.a. de Herfst- en Voorjaarssignalering. Ook wordt de lees- en spellingsontwikkeling gevolgd met toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem: DMT (de drieminuten toets) en de LOVS (spellingstoets). Daarnaast wordt ook de AVI-toets gebruikt. Naar aanleiding van deze toetsen wordt besloten of kinderen extra hulp nodig hebben bij het leren lezen en/of spellen.
Groep 4 t/m 8
Ook in deze groepen worden regelmatig methodegebonden en toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem afgenomen om de ontwikkeling van kinderen goed te volgen en indien nodig extra hulp te bieden. Alle toetsgegevens en eventuele handelingsplannen worden met ouders besproken en vermeld in het leerlingvolgsysteem. Niet ieder kind met lees- en/of spellingsmoeilijkheden heeft dyslexie, maar alle kinderen geven wij de hulp die het nodig heeft. Als er aanwijzingen zijn die duiden op dyslexie, dan houden wij hier zeker rekening mee. Voor onze school is een dyslexieverklaring geen noodzaak. Kinderen met een lees- en/of spellingsprobleem krijgen altijd hulp. Willen ouders toch een dyslexieonderzoek, dan moeten zij de kosten voor dit onderzoek betalen. De school heeft hiervoor geen budget. Wel zijn er mogelijkheden om via uw eigen ziektekostenverzekering dyslexie gediagnosticeerd en behandeld te krijgen. Hiervoor dient u de voorwaarden van uw verzekering te raadplegen. Eventuele gegevens van uw kind die hiervoor nodig zijn, kunt u bij de coördinator leerlingenzorg opvragen.
Zie dyslexieprotocol
Dyscalculie
Goed kunnen rekenen is belangrijk om te kunnen functioneren in de maatschappij. Op de Prinses Ireneschool zijn de leerkrachten zich hier van bewust. Het rekenonderwijs is steeds in vernieuwing om zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Iets minder dan 10 procent van alle leerlingen op basisscholen in Nederland kamt met errnstige reken-en wiskundeproblemen. Bij bijna 2 % van deze leerlingen kan deze problematiek benoemd worden als 'dyscalculie'. Als er sprake is van deze problematiek raadplegen wij ons dyslexieprotocol.
Klachtenregeling