Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • Ik zoek een school
    • Kiezen voor onze school
    • Kennismaken en aanmelden
    • Wanita
    • PBS
    • Team
    • Contact
    • Algemene informatie
    • Scholen op de kaart
    • Kwaliteitsbeleid, Schoolplan en Schoolgids
  • Ons onderwijs
    • Missie visie
    • Passend onderwijs
    • Pedagogisch vakmanschap
    • Groepsgrootte
    • PBS
    • Ons kleuteronderwijs
    • Wanita en Kunst & Cultuur
    • Leer- en vakgebieden
    • Zelfstandig werken
    • Kwaliteitsbeleid, Schoolplan en Schoolgids
    • Plusklas
  • Praktische informatie
    • Nieuwsarchief
    • Schoolvakanties
    • Protocollen
    • Onze stichting
    • Leerlingenraad
    • Schooltijden
    • Ziekmelding
    • Vacatures
  • Ouders
    • Ouderbetrokkenheid en Participatie
    • Communicatie
    • Medezeggenschapsraad (MR)
    • Buiten schoolse opvang (BSO)
    • Uw kind helpen
    • In school helpen
    • Financieel
    • Rechten en plichten
    • Ouderraad
> Wanita onderwijs
> PBS
> Kunst en cultuur
> Aanmelden

Protocollen

Algemeen

De Ireneschool volgt nu voor het derde jaar het invoeringstraject PBS (positive behaviour support). PBS biedt een kader met gedrgsverwachtingen, regels, beloningen en consquenties.Ons sociale veiligheidsbeleid is op deze methode gebaseerd.
Aan het eind van dit schooljaar willen we een gecertificeerde PBS-school zijn.
Zie PBS veiligheidsbeleid

Gedragsprotocol

De zorg voor de leerlingen en een goed schoolklimaat is terug te vinden in ons gedragsprotocol. Dit gedragsprotocol is opgesteld door directie en team en goedgekeurd door ouders uit de Ouderraad en de Medezeggenschapsraad en het bestuur. 

Zie gedragsprotocol

Protocol Schorsing en Verwijdering

Het protocol treedt in werking als er sprake is van ernstig ongewenst gedrag door een leerling, waarbij psychisch en of lichamelijk letsel aan derden is toegebracht. Wij sluiten niemand buiten en gaan pas over tot deze maatregelen als een leerling zichzelf buiten sluit. Er worden 3 vormen van maatregelen genomen:

  • Time-out
  • Schorsing
  • Verwijdering

Zie Protocol Schorsing en Verwijdering

Schoolregels

Bij het gedragsprotocol behoort een aantal regels. Deze regels zijn terug te vinden in alle groepen. Aan het begin van het schooljaar worden deze regels besproken. Elke week staat een (PBS) regel centraal. De regels komen ook elke week op de schoolapp.

Kapstokregels

Een praktisch uitwerking van de regels is vastgelegd in de vier kapstokregels:

-Voor groot en klein zullen we aardig zijn.
-We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken voor morgen.
-De school is wandelgebied, daarbuiten hoeft het lekker niet.
-Praat zacht en op een rustige manier, dan kan iedereen werken met veel plezier.

De kapstokregels zijn gebaseerd op onze waarden: respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. De waarden van PBS zijn zichtbaar in de drie poppetjes.

Schoolbrede aanpak

Aan het begin van het schooljaar zal extra aandacht besteed worden aan het omgaan met elkaar en de sfeer in de klas. Ook zullen in deze week met de kinderen de afspraken en regels voor de groep worden opgesteld en geoefend. De methode PBS helpt ons om de regels in een kader te plaatsen.

Medicijnprotocol

Voor het toedienen van medicijnen op school hanteren wij een protocol.

Zie medicijnprotocol

Meldcode huiselijk geweld
De wet ‘meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ is per 1 juli 2013 ingegaan. In het wetsvoorstel staat dat een meldcode verplicht is voor onder andere de sector onderwijs. De meldcode is een stappenplan. De leerkrachten kunnen dit stappenplan volgen als zij vermoeden dat de thuissituatie van een kind onveilig is.

Op de Prinses Ireneschool werken we met de meldcode, omdat het belangrijk is dat we met elkaar alert zijn en goed kunnen handelen in geval van een onveilige thuissituatie van een kind. Ons doel is in dergelijke situaties altijd om het kind en de opvoeders te helpen om de thuissituatie voor beide partijen weer fijn en veilig te maken.

Zie protocol meldcode

Vertrouwenspersoon / contactpersoon
Juf Jeannette van Eersel ( groep 3) en juf Alexandra Bouwen  (groep 3) zijn vertrouwenspersonen bij ons op school voor de kinderen, leerkrachten en de ouders.

Dyslexie

Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen bij het aanleren en toepassen van het lezen en/of spellen. Op de Prinses Ireneschool streven wij er naar om op een zo jong mogelijke leeftijd te ontdekken of een kind een achterstand ontwikkelt bij het lezen en/of spellen. Om dit te weten zullen de leerkrachten de lees- en spellingsontwikkeling goed volgen.

Groep 1/2

In de kleutergroepen wordt de taalontwikkeling van de kinderen gevolgd door middel van observatie-items uit ”Kijk”, ons registratiesysteem voor de kleutergroepen. Eén van de signalen kan zijn dat het kind moeite heeft om willekeurige reeksen te onthouden, bijvoorbeeld de dagen van de week, kleurennamen, namen van kinderen uit de klas. Komen we eventuele signalen die kunnen duiden op dyslexie op het spoor, dan krijgt het betreffende kind spelenderwijs gerichte aandacht. Dit wordt besproken met de ouders en vermeld in ons leerlingvolgsysteem, zodat leerkrachten van latere groepen hiervan op de hoogte zijn.

Groep 3

De kinderen in groep 3 volgen de methode ”Lijn 3”. In deze methode zijn regelmatig toetsmomenten opgenomen om de ontwikkelingen van het kind te volgen. Daarnaast nemen wij ook de toetsen af van het “Protocol Leesproblemen en Dyslexie”, o.a. de Herfst- en Voorjaarssignalering. Ook wordt de lees- en spellingsontwikkeling gevolgd met toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem: DMT (de drieminuten toets) en de LOVS (spellingstoets). Daarnaast wordt ook de AVI-toets gebruikt. Naar aanleiding van deze toetsen wordt besloten of kinderen extra hulp nodig hebben bij het leren lezen en/of spellen.

Groep 4 t/m 8

Ook in deze groepen worden regelmatig methodegebonden en toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem afgenomen om de ontwikkeling van kinderen goed te volgen en indien nodig extra hulp te bieden. Alle toetsgegevens en eventuele handelingsplannen worden met ouders besproken en vermeld in het leerlingvolgsysteem. Niet ieder kind met lees- en/of spellingsmoeilijkheden heeft dyslexie, maar alle kinderen geven wij de hulp die het nodig heeft. Als er aanwijzingen zijn die duiden op dyslexie, dan houden wij hier zeker rekening mee. Voor onze school is een dyslexieverklaring geen noodzaak. Kinderen met een lees- en/of spellingsprobleem krijgen altijd hulp. Willen ouders toch een dyslexieonderzoek, dan moeten zij de kosten voor dit onderzoek betalen. De school heeft hiervoor geen budget. Wel zijn er mogelijkheden om via uw eigen ziektekostenverzekering dyslexie gediagnosticeerd en behandeld te krijgen. Hiervoor dient u de voorwaarden van uw verzekering te raadplegen. Eventuele gegevens van uw kind die hiervoor nodig zijn, kunt u bij de coördinator leerlingenzorg opvragen.

Zie dyslexieprotocol

Dyscalculie

Goed kunnen rekenen is belangrijk om te kunnen functioneren in de maatschappij. Op de Prinses Ireneschool zijn de leerkrachten zich hier van bewust. Het rekenonderwijs is steeds in vernieuwing om zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Iets minder dan 10 procent van alle leerlingen op basisscholen in Nederland kamt met errnstige reken-en wiskundeproblemen. Bij bijna 2 % van deze leerlingen kan deze problematiek benoemd worden als 'dyscalculie'. Als er sprake is van deze problematiek raadplegen wij ons dyslexieprotocol.

Zie dyscalculieprotocol

Klachtenregeling 

Zie klachtenregeling Stichting Onderwijs Primair

Contactgegevens

Klaverstraat 1
2931 TL Krimpen a/d Lek

0180 516 956
directie.irene@onderwijsprimair.nl

None

Schooltijden

Ma8:30 uur tot 14:00 uur
Di8:30 uur tot 14:00 uur
Wo8:30 uur tot 14:00 uur
Do8:30 uur tot 14:00 uur
Vr8:30 uur tot 14:00 uur

Onderwijs Primair

Stichting Onderwijs Primair is een stichting voor openbaar onderwijs. Dat betekent dat de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs uitgangspunt zijn in ons denken en handelen.


Klik hier voor meer informatie

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools