Rechten en plichten
Privacy
Privacyreglement verwerking leerlinggegevens
De Prinses Ireneschool heeft een beleid opgesteld ter bescherming van alle leerling-gegevens. Het betreft behalve het bewaren van leerling-dossiers en de uitwisseling van gegevens tevens de digitale verwerking van privacygevoelige informatie.
Een aantal onderwijsorganisaties heeft gezamenlijk een convenant opgesteld voor een model van een privacyreglement. Dit model ligt ten grondslag aan het reglement van de Stichting Onderwijs Primair. Het model heeft de instemming van het College Bescherming Persoonsgegevens. Dit privacyreglement is niet van toepassing op de personeelsgegevens. De personeelsbestanden vallen namelijk onder een andere wet- en regelgeving.
De directeur en het personeel van de school zijn gehouden aan het reglement, zodat de privacy van leerling-gegevens naar de ouders toe is gewaarborgd.
Dit schooljaar is de privacywetgeving verscherpt (AVG). Vanuit de stichting worden wij begeleid om zo goed mogeljik aan deze wet te voldoen.
Klachtenregeling
Als u een klacht heeft over de dagelijkse gang van zaken op school dan kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind en vervolgens bij de directie. We hopen dat dan de meeste klachten of misverstanden naar tevredenheid worden afgehandeld. Is dit echter niet het geval of vindt u dat de aard van de klacht daar aanleiding toe geeft dan kunt u een beroep doen op de klachtenregeling. De klachtenregeling inclusief te nemen stappen vindt u op de prikborden bij de ingang.
Beeldrecht
Behalve de Wet op Bescherming Persoonsgegevens bestaat er ook een wet bescherming van beeldrecht. Regelmatig worden er op school foto’s gemaakt tijdens schoolevenementen en geplaatst op de website of op Facebook. Wij hebben de ervaring dat dit door ouders op prijs wordt gesteld. Zij kunnen deze foto’s zien en zich een beeld vormen van de gebeurtenissen op school.
Aan het begin van het schooljaar kunt u aangeven of u bezwaar heeft tegen het maken van beeldmateriaal van uw kind(eren) en dat dit wordt gepubliceerd op de app, de website of facebook.
Uitschrijven
Als uw kind voortijdig de school verlaat, dient u contact op te nemen met de schoolleiding. Bij het verlaten van de school wordt met de volgende school contact opgenomen en wij sturen de school een onderwijskundig rapport. Indien het gaat om een plaatsing op één van de andere basisscholen in het dorp, hebben de directies van de drie scholen het volgende afgesproken:
In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat u de plaatsing van uw kind op één van de scholen in ons dorp wilt heroverwegen.
Wij gaan er van uit dat u hierover altijd eerst in gesprek gaat met de directie van de huidige school. De huidige school is immers verantwoordelijk voor het welbevinden en de prestaties van uw kind. De school zal dan ook altijd constructief meedenken naar een oplossing die het beste past bij uw situatie.
Mocht u desondanks toch bij een andere school binnen ons dorp gaan informeren weet dan dat altijd eerst gevraagd wordt of u in gesprek bent met de huidige school én dat de scholen niet alleen met u, maar ook met elkaar in gesprek gaan.
Dit om er samen zeker van te zijn dat de eventuele overplaatsing ook echt uw kind ten goede komt.
Zo zorgen we samen voor passend regulier basisonderwijs binnen Krimpen aan de Lek.