Missie visie
Waar staat de school voor?
De Prinses Ireneschool ziet het als haar kracht dat alle kinderen welkom zijn en erbij horen voor zover het binnen de mogelijkheden van de school ligt. Vanuit deze grondhouding begeleiden wij de kinderen en bieden we ze een veilige leeromgeving.
Binnen een samenwerkend en ondersteunend werkklimaat communiceren wij open en benaderen we de kinderen en elkaar positief.
Dit schoolklimaat leidt tot een hecht team met gedeelde verantwoordelijkheden en zorg voor elkaar. Dit staat model voor hoe kinderen samenwerken, verantwoordelijk zijn en zorg dragen voor elkaar.
De Prinses Ireneschool is trots op de grote gemotiveerdheid van het team en de betrokkenheid van de ouders.
Een belangrijk uitgangspunt van de school is het kindvolgend onderwijs, waarbij de school sturing van buitenaf niet categorisch afwijst. Het is de taak van de leerkracht het onderwijs zo te organiseren dat er voor elk kind wat te leren valt op zijn/haar niveau. De school ziet verschillen tussen kinderen als uitgangspunt voor leren. Het leren wordt breed gedefinieerd: leren met het hoofd, maar ook leren met het hart en de handen; alleen, maar ook met anderen.
De leerkracht heeft een positief verwachtingsbeeld over de mogelijkheden van de kinderen. Hij/zij brengt de vorderingen van de kinderen in kaart, niet alleen om de ontwikkelingen te beoordelen, maar ook om beslissingen te kunnen nemen ten behoeve van de voortgang voor het verdere onderwijs.
De beheersing van instrumentele vaardigheden, zoals kunnen lezen, schrijven, zich kunnen uitdrukken in mondelinge en geschreven taal en kunnen werken met getallen, ziet de school als belangrijke voorwaarden voor de verwerving van kennis over de wereld en de creatieve expressie. Daarbij is het proces belangrijk om te komen tot een goed product.
Wij willen zorg dragen voor een goede voorbereiding en aansluiting op het voortgezet onderwijs.
De school daagt kinderen uit zich een gefundeerde mening te vormen, waarbij het standpunt van de ander als waardevol wordt beschouwd. Het is belangrijk dat kinderen zich thuis voelen op school. Daarom is er aandacht voor de belangstelling, zorgen en pleziertjes van de kinderen. Dit is een voorwaarde om te komen tot leren.
Kennis, kunst, kunde en verwondering
Wij zijn een bruisende Wanita-school
- met een goed pedagogisch klimaat
- waar de resultaten op of boven het landelijk gemiddelde liggen
- waar we Engels geven vanaf groep 1
- waar we gebruik maken van moderne ICT-middelen
- waar we vakken integreren
- waar authentiek kunstonderwijs logisch is
- waar we ons kunnen blijven verwonderen
- waarbij kunst de bindende factor is tussen kennis en kunde
- waar we boeiend onderwijs geven en de kinderen inspirerend kennis laten maken met nieuwe werelden
- waar niet alleen kinderen leren van en met elkaar, maar ook volwassenen.