Ons kleuteronderwijs
De indeling van de kleutergroepen
Op de Ireneschool combineren we bewust groep 1 en groep 2. Dit betekent dat kinderen van 4, 5 en 6 jaar samen bij elkaar in de groep zitten. Bij de indeling van de kleutergroepen maken de leerkrachten bewuste keuzes en houden ze rekening met groepsgrootte en samenstelling. Na de kerstvakantie zal er dit schooljaar een derde kleuterklas opgestart worden bestaande uit alle leerlingen uit groep 2, zodat de groepen 1 kleiner worden en de groep 2 samen toe kan groeien naar groep 3.
Kennismaking en wennen in de kleutergroepen
Voordat uw kind start in de kleutergroep, belt de leerkracht van groep 1 op om een kennismakingsgesprek te plannen. In dit gesprek vertelt ze alles over de gang van zaken in de kleutergroep.
Ze maakt dan ook een aantal wenafspraken voor uw kind. Als uw kind 3 jaar en 10 maanden is, mag het nameljik een aantal dagdelen naar school komen om te wennen. Het laten wennen doen we bewust niet in de laatste 2 weken voor de kerstvakantie. Deze periode vinden wij namelijk te druk om rustig te kunnen wennen. Ook in de laatste 2 weken van het schooljaar plannen wij geen wenafspraken. Ook dit zijn drukke weken en bovendien gaan na de zomervakantie de kinderen die (bijna) 6 zijn naar groep 3 en dan is de samenstelling van de kleutergroep heel anders. Kinderen die direct na de zomervakantie 4 jaar worden, laten we wederom vanwege de drukke periode en de veranderde samenstelling van de groep niet wennen voor de zomervakantie. Deze beslissing nemen wij ook in het belang van kind, zodat een rustige en overzichtelijke start gemaakt kan worden.
De start in groep 1
Als uw kind vier jaar is, komt hij of zij (na een aantal wendagen) ‘echt’ op school.
In deze voor uw kind nieuwe omgeving moet er ruim de tijd zijn om aan de nieuwe situatie te wennen, maar al gauw legt uw kind de eerste sociale contacten. Zowel aan die sociale contacten als aan het gevoel van veiligheid en geborgenheid besteden we veel aandacht. Het omgaan met elkaar, het helpen van elkaar en iets voor elkaar over hebben zijn belangrijke (sociale) vaardigheden.
Het vervolg in groep 1/2
Na enige tijd breidt uw kind zijn of haar wereld steeds verder uit.
Uw kind gaat puzzelen, maakt ‘leerwerkjes’, speelt in de poppenhoek, bouwhoek of in de creatieve hoek.
Uw kind leert spelenderwijs allerlei begrippen en ontwikkelt zijn of haar taal. Ook komen dans, spel en beweging aan de orde. De kring, waarin we luisteren naar verhalen en met elkaar praten en zingen, speelt een belangrijke rol. Ook het digibord en de computer worden gebruikt om de ontwikkeling van uw kind te stimuleren.
Aansluiten bij de belevingswereld
Op de Prinses Ireneschool vinden we het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van het kind. Dat wil zeggen dat we goed kijken naar wat uw kind bezig houdt en waar zijn of haar interesses liggen.
We stimuleren het stellen van vragen door de kinderen en proberen met elkaar een antwoord op die vragen te vinden. Bij het zoeken naar die antwoorden leren de kinderen heel veel, ze moeten op allerlei gebied ervaring en kennis opdoen om tot een bevredigend antwoord te komen. Dat daarbij allerlei vakgebieden aangeroerd worden, spreekt voor zich; het antwoord laat zich niet in één hokje vangen. Door het steeds aanpassen van de diverse werk- en speelhoeken, vinden we de mogelijkheid om aan te sluiten bij datgene wat leeft in de klas of bij de tijd van het jaar. Zo lenen allerlei thema’s (herfst, Sint, lente, maar ook bijvoorbeeld een thema als gezonde voeding of een thema vanuit de kinderen) zich uitstekend voor het integreren van vakgebieden. Vaak is ook de inbreng van de kinderen een mooi moment om onderwerpen te bespreken. Een pot met slakken (gezocht in oma's tuin) kan een gesprek opleveren over seizoenen. Maar we kunnen ze ook gaan tellen of de kleuren van de slakkenhuisjes bekijken.
Op de Ireneschool hebben we tijd vrij gemaakt in het rooster om dit soort dingen te kunnen doen.
Doelen bereiken
Met behulp van de doelenlijst kan de leerkracht zien of alle leerdoelen aan bod gekomen zijn en of er misschien wat herhaald of uitgebreid moet worden. De verschillende ontwikkelingsgebieden worden in kaart gebracht zoals: taalontwikkeling, rekenontwikkeling, spelontwikkeling, grove motoriek, fijne motoriek, werken met materialen, samenwerken, taakgerichtheid, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen.
De ontwikkeling volgen
In de groepen 1 en 2 gebruiken de leerkrachten een observatiesysteem genaamd ‘Kijk’. Met behulp van dit instrument observeren zij de kleuters en volgen hun ontwikkeling op een schaal. Naast ‘Kijk’ gebruiken de leerkrachten een eigen ontwikkeld leerlingvolgsysteem en ‘Zien’ om de sociaal emotionele ontwikkeling te volgen.
Op deze manier houden de leerkrachten de ontwikkeling nauwlettend in de gaten en kunnen ze waar nodig bijsturen.
Engels
Op woensdag staat in groep 1-2 het Engels centraal. De leerkracht verkent samen met uw kind met behulp van allerlei spelletjes, liedjes, filmpjes etc. de Engelse taal.
Het plezier, het durven spreken en de uitbreiding van de woordenschat staan hier voorop.
Een voorbeeld van een Engels filmpje dat gebruikt wordt in de lessen:
Onze digibordmethode “Groove me” die in groep 3 tot en met 8 wordt gebruikt wordt, wordt bij de kleuters als bron gebruikt en aangevuld met activiteiten die passen bij het thema en de kinderen.