Zelfstandig werken
Zelfstandig werken
Om voldoende tegemoet te kunnen komen aan de verschillen tussen de kinderen en om de kinderen een serieuze, zelfstandige werkhouding aan te leren, hebben wij het zelfstandig werken hoog in het vaandel staan op de Prinses Ireneschool. Het team heeft onder begeleiding van de schoolbegeleidingsdienst enkele werkvormen en regels betreffende zelfstandig werken opgesteld.
Per leerjaar leert het kind weer een stuk zelfstandiger te worden en zijn of haar problemen zelf of met behulp van een ander kind op te lossen. In de bovenbouw is het kind zover dat er zelfs per dagdeel werk zelfstandig gepland mag worden. In de tijd dat een gedeelte van de groep zelfstandig werkt, heeft de leerkracht tijd om leerlingen die wat meer moeite met de stof hebben of juist extra uitdaging nodig hebben te begeleiden. Het zelfstandig werken vindt meerdere malen per week plaats.
We voeren ook steeds meer motivatiegesprekken met uw kind om samen te kijken waar de leerdoelen liggen en hoe we die het best kunnen bereiken. Zelfstandig aan je leerdoelen werken is ook een van de pijlers van zelfstandig werken.
Vanaf groep 4 heeft elke leerling een eigen computer. Met behulp van deze computer wordt het nog makkelijker om aan de eigen leerdoelen te werken.
Weektaak en eigen onderwijsbehoeften
In elke groep wordt daarnaast gewerkt met een weektaak. Op een overzicht wordt aangegeven welke opdrachten die week in de weektaak zitten. Na hun gewone werk werken de kinderen aan de taken uit de weektaak die ze in hun eigen volgorde mogen doen. De taken uit de weektaak kunnen allerlei gebied beslaan: rekenen, taal, wereldoriëntatie en creatieve vakken.
Naast de algemene taken hebben de leerlingen hebben een persoonlijk doel in de weektaak, dit doel mag over meerdere weken behaald worden. De persoonlijke onderwijsbehoeften van het kind, maken we zichtbaar door kindgesprekken te voeren en een kindplan te maken.