Passend onderwijs
De school ziet verschillen tussen kinderen als uitgangspunt voor het leren. Echter, soms zijn er kinderen met een speciale onderwijsbehoefte. Het betreft kinderen bij wie het onderwijsleerproces niet als vanzelf verloopt. Dit kunnen kinderen zijn van wie de leerprestaties achterblijven, kinderen voor wie het onderwijsaanbod weinig uitdaging biedt, kinderen die gedrag laten zien waardoor hun eigen ontwikkeling en het functioneren van de groep structureel verstoord dreigt te worden of kinderen met een culturele en/of anderstalige achtergrond. Hoe we de onderwijsbehoefte van deze kinderen realiseren bij ons op school wordt hieronder beschreven.
Route van ondersteuning
Als de basisvoorwaarden op orde zijn, geeft de route van ondersteuningstoewijzing vervolgens aan welke stappen er worden gezet in het proces van arrangeren, zowel op het niveau van de school als op het niveau van het samenwerkingsverband.
Dit proces start bij de signalering door een leerkracht of door de ouders van een ondersteuningsbehoefte bij een leerling en eindigt op het moment dat passend onderwijs voor deze leerling gerealiseerd is. Bij de signalering is het van belang dat informatie uit de voorschoolse voorzieningen wordt ingebracht door de ouders bij de aanmelding op de basisschool. Een adequate overdrachtsprocedure helpt hierbij.
Voor een kleine groep kinderen met een evidente ondersteuningsbehoefte is al in de eerste levensjaren duidelijk dat zij direct zullen instromen in het speciaal onderwijs.
Voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong is het plusklasbeleid ontwikkeld. In dit beleid wordt aangegeven hoe wij in de onderwijsbehoeften van deze leerlingen voorzien. Als een kind wel extra uitdaging nodig heeft, maar niet in aanmerking komt voor de plusklas, wordt er wel een handelingsplan gemaakt. In dit handelingsplan wordt beschreven hoe de extra uitdaging in de klas eruit ziet. Ook is het mogelijk dat een leerling een klas overslaat of een vak in een hogere groep volgt.